неділю, 19 січня 2020 р.

Розробка уроку - квесту в 5 класі "Вперед, за скарбами!"




Новобиківський ЗЗСО І-ІІІ ступенів
Новобасанської сільської ради
Бобровицький район Чернігівська область
Математичний
квест-урок
5 клас
«Вперед, за скарбом!»






Підготувала вчитель математики Ткаченко С.О.


Тема уроку: Узагальнення вивченого у І семестрі.
Мета:
-         формувати  вміння аналізувати завдання, планувати ефективне і швидке їх розв’язання, пов’язувати матеріал кількох предметів;
-         формувати навики критичного мислення;
-         розвивати креативність, вміння орієнтуватися в різноманітних ситуаціях, логічне мислення, вміння швидко реагувати на виникнення нестандартних ситуацій;
-         виховувати повагу один до одного, уміння спілкуватися, працювати в команді;
-         розвивати інтерес  до вивчення математики.
Обладнання: маршрутні листи для кожної групи , завдання для кожної країни та перевірочні бланки для модераторів; презентація для завдань розминки; музичні аудіо файли для супровіду квесту (музика з фільмів «Пірати Карибського моря» та «Гаррі Поттер»); «скарб» - відповідно оформлений пакунок з призами.
Місце проведення: мультимедійний клас школи..
Тривалість  уроку – 1 год

Підготовчий етап:

1. Визначення теми і мети квесту.
Це один з останніх уроків семестру, тому повторення  вивченого найдоцільніше провести саме в такій формі. Діти знали, що  в завданнях  буде використано матеріал, що вивчався протягом семестру, тому повторювали типові вправи з тем. Також на меті було зняти напругу та втому, що накопичились, створити атмосферу «казковості», щоб діти відчули себе в нестандартній ситуації, змогли проявити свою креативність, творчі здібності.
2. Підготовка сюжету.

За сюжетом команди мають вирушити у подорож країнами, кожна за своїм маршрутом. Мета – першими знайти скарб. Тому до самого кінця подорожі діти не знатимуть, хто лідирує  і яка команда прийде першою. Країни різні, завдання однотипні в кожному пункті, але час виконання різний. Тільки виконавши повністю завдання в одній країні, учасники отримують квиток до іншої. Тому інтрига триває до кінця заняття. Урок останній у розкладі, тому орієнтовно час проведення – 1 година.
3. Визначення ролей учасників.

У проходженні квесту беруть участь дві команди – «Чарівники» та «Пірати».
Діти одягнені відповідним чином у костюмах та з атрибутикою, що відповідає назві команди. Команди готують девізи, обирають капітанів і планують учасників, що будуть задіяні, приблизно розподіляють навантаження на кожного учасники команди, тренуються, повторюють вивчене.
Учитель – модератор усієї гри. У кожній країні учнів зустрічатимуть інші – ті, хто загадуватиме завдання та перевірятиме  правильність виконання. Це учні старших класів, учитель англійської мови, учитель української мови, учитель математики, що не викладає в цьому класі.
4.Формулювання завдань.

Учасники знають назви країн, типи завдань, які їх там чекають, але конкретні умови їм невідомі.
Країни: «Рівнянія», «Крокодилія», «Задачія», «Прислівія», «Англія», «Танграмія».
5. Джерела інформації.

До квесту діти готуються, використовуючи підручники, матеріали Вікіпедії, відео контент, де даються поради, як виготовляти та складати танграм, матеріали сайтів, де зібрані українські прислів’я та приказки, у яких використовуються числа та числівники.
6. Система оцінювання.

Всі учасники квесту отримують по дві оцінки. Перша – як нагорода  за здобуття скарбу, призова оцінка. Переможці – по 12балів, друга команда – по 11балів. Ці оцінки оголошуються в кінці квесту, як частинки скарбу. Другу оцінку вчитель формує окремо з капітанами за результатами діяльності кожного окремо взятого учня, враховуючи коментарі модераторів. Оцінки окремо виставляються в щоденники учнів після квесту. Друга оцінка на загал не оголошується.
Знайдений «скарб» ділиться порівну між усіма учасниками квесту. Це можуть бути будь-які невеличкі призи, сувеніри, ласощі і т.п. (всім  однакові)

Хід уроку
І. Організаційна частина
Клас заздалегідь готується до проведення квесту. Можна залучити до цього учнів інших класів, щоб для учасників антураж заняття був сюрпризом.
У центрі класу – зона, де оформлено «Скарб».
У двох кутках – зони команд, де вони мають все необхідне для виконання завдань.
По периметру кабінету розташовані «країни» - столики з робочими місцями для модераторів, матеріалами для виконання та перевірки завдань.
У кабінеті представлено домашнє завдання команд – діти виготовили постери-комікси  згідно тематики квесту.
Команди презентують себе, заходячи на урок під відповідний музичний супровід та знайомлять присутніх зі своїми девізами.

Девіз команди «Пірати»:
Стіни аж тремтять в кімнаті –
Вирушають в бій пірати!
Нам задачі не страшні,
Знайдемо скарб без метушні!
Девіз команди «Чарівники»:
Віднімаєм, ділим, множим,
Додаємо – все ми можем!
Справжні ми чарівники –
Фантазери й мрійники!
Команди отримують правила гри, знайомляться з ними.
(розмір шрифту збережено для формату А4)
Правила гри
1.      Грають 2 команди по 11(12) чоловік (учні 5класу).
2.           Команда, подаючи заявку на участь в грі,
автоматично приймає ці Правила і зобов'язується
неухильно їх виконувати.
3.                                 Команди виконують завдання в
мультимедійному класі школи.
4.      Під час гри командам потрібно знайти певну
країну і там виконати завдання. Щоб це зробити, їм
потрібно не тільки добре і швидко міркувати, але
ще вміти діяти чітко і злагоджено.
5.      У кожній країні команді видається завдання,
якщо ви вірно розгадуєте його, то одержуєте квиток
до іншої країни і наступне завдання.
6.           Кожна команда має маршрутний лист, в якому
зазначаються успішно пройдені випробування.
Записи в маршрутному листі виконує черговий на
відповідному пункті модератор.
7.      Членам команди необхідно мати ручки і чисті
аркуші паперу.
8.      Гра ведеться чесно, без підказок.
9.      Переможницею вважається команда, яка першою
виконає всі завдання і досягне фінішу.
10.            Якщо команда порушує правила гри або
демонструє некоректну поведінку, то модератор
може зупинити команду на маршруті на Іхвилину.
11.    Тривалість гри -1 год.


ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ.  Актуалізація опорних знань. Розминка.
Проводиться попередня розминка команд з метою налаштування до проходження етапів, учням дається можливість зосередитись, перестати хвилюватись, налаштуватись. Присутні модератори теж можуть залучатись до розминки.
На екран проектуються слайди презентації з умовами логічних вправ, які треба виконати на швидкість – хто перший.
ІV.  Проходження квесту.
Команди знайомляться зі своїми маршрутами та отримують одночасно квитки в перші країни:

«Пірати» : «Рівнянія» -  «Прислівія» - «Крокодилія» - «Англія» - «Танграмія» - «Задачія».
«Чарівники»: «Крокодилія» - «Задачія» - «Англія» - «Рівнянія» -   «Прислівія» -  «Танграмія».

Завдання у кожній країні такі:
1. «Рівнянія»
Завдання: розв’язати рівняння.
Чарівники
Розв’язати  рівняння:
1) 15+х=55;
2)10х-44=56;
3)(99-9у)·8+14=86.
Пірати
Розв’язати  рівняння:
1) 60-х=45;
2)90-12у=78;
3)(7х-24):12+26=31.
2.»Прислівія»
Учні отримують листи, на яких надруковані відомі українські прислів’я та приказки, але замість числівників та чисел там – пусті ячейки. Завдання – заповнити пробіли.

Правильні відповіді:
1.                    Ану вставай, чоловіче, третій півень кукуріче.
2.                     Брехень багато, а правда одна.
3.                     В роботі «ох», а їсть за трьох.
4.                     Вип’є і з’їсть за трьох дурних і за себе, четвертого.
5.                     Всі за одного і один за всіх.
6.                     Всім по сім, а мені таки вісім.
7.                     Два б’ється — третій не мішайся.
8.                     Два дурні б’ються, а третій дивиться.
9.                     Де один панує, там сотня бідує.
10.            Живи просто, проживеш років зо сто.
11.            За двома зайцями не гонись, бо й одного не піймаєш.
12.            Як молодим бував, то сорок вареників з’їдав, а тепер хамелю-хамелю і насилу п’ятдесят умелю.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.                     Краще на п’ять хвилин раніше, ніж на хвилину пізніше.
2.                     Лінивий двічі робить, а скупий два рази платить.
3.                     Один солдат — в полі не вояка.
4.                     Одне «зараз» краще трьох «потім».
5.                     Оці ще з’їм, та після ще сім, та ще полежу, та ще стільки змережу, подивлюсь на сволок, та ще сорок, а як не полегшає —. значить, пороблено.
6.                     Розумного пошли — одне слово скажи, дурня пошли — три скажи та й сам за ним піди.
7.                     Семеро одного не ждуть.
8.                     Сім п’ятниць на тиждень.
9.                     Сім раз одмір, а раз одріж.
10.            Хто з других кепкує, той перший заплаче.
11.            Як напише один дурень, то сто розумних не розбере.
12.            За одного вченого дають десять невчених.
3. «Крокодилія».
Завдання: команда відправляє одного представника, той отримує приклади, які він повинен показати команді за допомогою жестів, не розмовляючи, а ті мають їх відгадати і обчислити результат.
Завдання Піратам:
1)22+56                                                    78
2)165-99                                                    66
3)200000:20                                        10000
             Завдання Чарівникам:
1) 56-12                                                       44
2)345+72                                                  417
3)50·7000                                               350000
4. «Англія»
Завдання:  Учні отримують  картку, де два стовпчики математичних термінів і понять – українською мовою і англійською. Треба  з’єднати українське слово з його перекладом англійською.
Завдання Піратам:
1.     Число
2.     Точка
3.     Пряма
4.     Відрізок
5.     Координата
6.     Шкала
7.     Рівність
8.     Нерівність
9.     Кут
10.                       Градус
11.                       Вираз
---------------------
1.     Angle
2.     Equality
3.     Expression
4.     Section
5.     Numeric
6.     Degree
7.     Coordinate
8.     Scale
9.     Point
10.                       Inequality
11.                       Straight
Завдання Чарівникам:
1.     Формула
2.     Сума
3.     Різниця
4.     Віднімати
5.     Квадрат
6.     Прямокутник
7.     Трикутник
8.     Множник
9.     Добуток
10.                       Алгоритм
11.                       Рівняння
---------------
1.     Difference
2.     Subtract
3.     Rectangle
4.     Sum
5.     Triangle
6.     Square
7.     Equation
8.     Multiplier
9.     Formula
10.                       Produkt
11.                       Algoritm
5. «Танграмія»
Завдання: скласти танграм. Кожна команда складає по три фігури.
6. «Задачія»
Завдання: розв’язати задачі. Кожна команда отримує свій набір задач.
1.   Поле засіяли пшеницею та гречкою. Пшеницею засіяли 5174 га, а гречкою на 789 га менше. Яку площу засіяли гречкою та пшеницею?
2. На складі 1572 т зерна. Пшениці та ячменю1276 т, а пшениці та жита 859 т. Скільки пшениці, ячменю та жита на складі?
3.На заводі в трьох цехах працює 626 робітників. У першому цеху працює у 2 рази більше людей, ніж у другому, а в третьому  - на 142 робітники більше , ніж у другому цеху. Скільки робітників працює у кожному цеху?



1. Перша фабрика пошила 2138 костюмів,    друга - на 729 костюмів менше. Скільки костюмів пошили обидві фабрики разом?

2. За три дні зорали 234 га. За перший і другий дні разом зорали 118 га, а за другий  і третій – 156 га. Скільки гектарів зорали за кожний день окремо?
3.Три робітники виготовили разом 762 деталі, причому другий виготовив у 3 рази більше деталей, ніж третій, а перший – на 77 деталей більше, ніж третій. Скільки деталей виготовив кожний робітник?

V.Підбиття підсумків і обговорення результатів роботи.
Та команда, що прийшла першою, чекає, коли до фінішу прийде друга. Діти можуть прийняти рішення допомогти друзям. Тільки коли всі на фініші, скарб відкривається.
Етап рефлексії та зняття напруги.
Скарб оточений кульками. Це як остання перешкода.  Їх треба всі «полопати», щоб скарб відкрився.

Всі учасники квесту отримують по дві оцінки. Перша – як нагорода  за здобуття скарбу, призова оцінка. Переможці – по 12балів, друга команда – по 11балів. Ці оцінки оголошуються в кінці квесту, як частинки скарбу. Другу оцінку вчитель формує окремо з капітанами за результатами діяльності кожного окремо взятого учня, враховуючи коментарі модераторів. Оцінки окремо виставляються в щоденники учнів після квесту. Друга оцінка на загал не оголошується.
Знайдений «скарб» ділиться порівну між усіма учасниками квесту. Це можуть бути будь-які невеличкі призи, сувеніри, ласощі і т.п. (всім  однакові)

1 коментар: